Початківцям за кермом

Вчимося водити з нуля

Закладаємо правильні навички водіння з самого початку навчання!

 Готуємося до руху

Коли досвідчений водій готується до початку руху автомобіля, він не замислюється про те, що роблять його руки і ноги, все відбувається майже одночасно і в автоматичному режимі.
Оскільки у багатьох з вас на сьогоднішній день ніякого автоматизму немає, то необхідно виробити схему послідовності дій, яка забезпечить плавний і безпечний початок руху автомобіля. Отже, закладаємо правильні навички водіння з самого початку навчання. Послідовність дій - по такій схемі:

1. Пристібаємо ремінь безпеки
2. Натискаємо педаль зчеплення
3. Запускаємо двигун
4. Включаємо першу передачу
5. Включаємо покажчики повороту
6. Кидаємо погляд у дзеркало заднього виду
7. Опускаємо важіль гальма вниз
8. Натискаємо на педаль газу
9. Починаємо відпускати педаль зчеплення
10. Кидаємо ще один погляд у дзеркало заднього виду

Ремінь безпеки

Про ремені безпеки - використовувати його треба. Мало того непристебнутий ремінь безпеки на іспитах при здачі на водійське посвідчення в ДІБДД оцінюється одним штрафним балом! Тому все починається з ременя.

Педаль зчеплення

Перш ніж запускати двигун слід натиснути педаль зчеплення. Навіщо? Відповідь є, але відразу хочеться обмовитися. Ми з Вами будемо грунтуватися на тому, що знаходимося зараз у нас, в нашій країні, де використовується вітчизняний стиль керування автомобілем. Необхідність натискання педалі зчеплення перед запуском двигуна обумовлюється наступним фактором. Якщо під час запуску двигуна в коробці передач виявиться включеної яка-небудь з передач, а педаль зчеплення буде нагорі, то машина може різко стрибнути вперед! Тому, для гарантії безпеки, а також для зменшення маси обертових деталей і для зменшення опору обертанню (що особливо важливо взимку), перед пуском двигуна спочатку треба відокремити його від трансмісії автомобіля, для чого педаль зчеплення слід натиснути вниз "до упору".

Дзеркало заднього виду


Перш ніж включити мотор слід відрегулювати дзеркала заднього виду.
Червоним кольором позначено зони, які водій не в змозі контролювати ні через дзеркала, ні бічним - мертві зони периферичним зором! Недарма такі зони називаються "мертвими".
При початку руху від місця зупинки, при перестроюванні та інших маневрах необхідно постійно пам'ятати про те, що в "мертвих" зонах може ховатися інший учасник дорожнього руху (машина, мотоцикл, пішохід). Коли Ви не впевнені в тому, що через дзеркало заднього виду змогли повністю охопити поглядом дорожню обстановку позаду свого автомобіля, має сенс повернути голову і подивитися назад "живцем", не через дзеркало. Однак, повертати голову назад, як і кидати погляд у дзеркало, слід на строк не більше однієї секунди! За більший проміжок часу перед "носом" Вашої машини можуть відбутися занадто великі зміни.
Переконавшись у тому, що принципово Ви нікому не заважаєте стартом своєї машини, можете продовжувати підготовку до початку руху.

Гальмо стоянки автомобіля

При включеному гальмі стоянки (важіль піднятий) задні колеса автомобіля блокуються, і машина не може двинутися з місця. Гальмо стоянки використовується під час короткочасної та довготривалої стоянки автомобіля, а також застосовується в тих випадках, коли потрібно почати рух на підйомі без відкату назад.
Включається гальмо стоянки дуже просто. Треба взятися правою рукою за важіль і енергійним рухом потягнути його нагору до упору. Після того, як Ви заберете руку, важіль залишиться зафіксованим у верхньому положенні.
Процедура виключення гальма стоянки дещо складніше. Перш за все, Вам слід зрозуміти, що до тих пір, поки кнопка фіксатора перестав буде втоплена в тіло важеля, вниз важіль не опуститься, як би сильно Ви на нього не тиснули.
Якщо при постановці машини на гальмо стоянки важіль був затягнутий "від душі", то втопити кнопку простим натисканням пальця Вам не вдасться. У цьому випадку слід вчинити так:
Кистю правої руки взятися за важіль,
- Великим пальцем впертися в кнопку, намагаючись її натиснути,
- Підняти (підсмикнути) важіль нагору, хоча б на пару міліметрів, продовжуючи тиснути на кнопку,
- Дотиснути кнопку, якщо вона в цей час ще не "провалилася" в важіль,
- Утримуючи кнопку фіксатора натиснутою, опустити важіль вниз до кінця,
- Відпустити кнопку.
Потренувавшись кілька разів, не дивлячись на руку, Ви навчитеся моментально включати гальмо стоянки, а також легко від нього звільнятися. Попередження! Ніколи не смикайте важіль стоянкового гальма під час руху. В іншому випадку занос автомобіля Вам буде гарантований навіть на сухому асфальті!

Сідаю за кермо автомобіля: з чого почати?

Перш ніж приступати до якихось дій з управління автомобілем, необхідно підготувати робоче місце водія, ознайомитися з інтер'єром салону і розібратися з численними важелями, клавішами і лампочками, для чого Вам знадобиться інструкція з експлуатації Вашої машини.
Вивчати пристрій свого автомобіля в русі буде вже неможливо, тому саме зараз Вам необхідно все "помацати", "посмикати", "покрутити" і зрозуміти, що до чого.

Одяг водія

Важливу роль у забезпеченні безпеки поїздки на автомобілі відіграє одяг та взуття водія. Одяг водітеляСковивающая руху верхній одяг найчастіше є однією з причин аварій, оскільки водій не встигає своєчасно повернути кермо або призвести інші маніпуляції руками. Туфлі на шпильці або черевики на величезній платформі не дозволяють водієві правильно і чітко працювати педалями. А капелюхи (особливо жіночі) значно обмежують видимість дороги.
Не всяка форма одягу, яка годиться для пішохода, може підійти для водія.
Пізніше Ви будете в змозі керувати автомобілем та в смокінгу і в бальному платті, у валянках і навіть у домашніх тапочках, але для перших своїх поїздок краще вибрати більш відповідну екіпіровку - вільний одяг і не дуже жорстку взуття без каблука.
Оптимальною формою одягу для водія "новачка" є спортивний костюм і кросівки (на не надто товстій підошві).

Посадка водія "по-правилам"


Після того, як Ви займете в автомобілі місце водія, слід відразу зайнятися регулюванням сидіння. Неможливо керувати автомобілем, якщо положення тіла водія не дозволяє йому вільно працювати руками і ногами.
Водіння автомобіля повинно начи наться з ретельної підготовки рабо чого місця водія.

Кут близько 120 ° в підколінної западині лівої ноги при натиснутій педалі зчеплення і той же кут в ліктьових суглобах рук, які правильно тримають рульове колесо, забезпечують водієві можливість своєчасно і правильно виконувати певні маніпуляції ногами і руками.
Залежно від будови тіла водія, зазначений кут, звичайно ж, може змінюватися, але більшість водіїв "зі стажем", які водять машину довго і безаварійно, розташовуються на сидіння саме так.

Як сидіти за кермом


Залежно від моделі автомобіля можливі різні варіанти регулювань: сидіння вперед-назад, сидіння вгору-вниз, нахил сидіння, груба і тон кая регулювання нахилу спинки сидіння.
Починати регулювання слід з самого сидіння і лише після цього переходити до регулювання спинки.
Для правильного регулювання сидіння слід до кінця натиснути педаль зчепл ня, міцніше вхопитися за кермо і посувати сидіння вперед-назад, так щоб в підколінної западині лівої ноги вийшов кут близько 120 °.
Для регулювання спинки сидіння треба лівою рукою знайти відповідний важіль і, змінюючи нахил спинки, домогтися кута приблизно 120 ° в ліктьовому суглобі правої руки.

Існує ще один критерій оцінки правильності розташування водія на сидінні. Натисніть педаль зчеплення до кінця її ходу, ліву руку залиште на кермі, а правою рукою включите третю передачу і залиште кисть руки на важелі перемикання. Якщо Ви змогли зберегти вищевказані кути, якщо Ваша спина щільно прилягає до спинки сидіння, і в той же час права рука дотягується до важеля перемикання передач, коли включена третя передача, то можна сміливо вирушати в будь-яку далеку поїздку.
Як працюють ноги водія

У процесі керування автомобілем водій впливає ногами на педалі газу, гальма і зчеплення. А де знаходяться його ноги в ті проміжки часу, коли ніяких дій здійснювати не потрібно? Ноги водітеляСтопа правої ноги лежить на педалі газу (не натискаючи на неї), п'ята стоїть на підлозі між педалями газу і гальма. При цьому сама нога розслаблена, а коліно "відкинута" вправо. Стопа лівої ноги розташовується на спеціально призначеної для неї майданчику (зліва від педалі зчеплення) або за відсутності такої на внутрішній стороні арки переднього лівого колеса. П'ятка лівої ноги стоїть на підлозі, нога розслаблена.

При необхідності збільшення або плавного зменшення швидкості руху права нога відповідно натискає або відпускає педаль газу. Для цього треба лише м'яко попрацювати стопою, не відриваючи п'яту від підлоги. Коли потрібне інтенсивне гальмування, стопа правої ноги повинна переміститися на педаль гальма. Залежно від розміру Вашого взуття і відстані між педалями стопу можна перенести на гальмо без відриву п'яти від підлоги або з відривом. Після закінчення роботи педаллю гальма стопу правої ноги слід повернути назад на педаль газу - це її постійне місце "проживання".

Ліва нога водія призначена для роботи тільки однієї педаллю - педаллю зчеплення. До тих пір поки не потрібно натискати педаль зчеплення, стопа лівої ноги відпочиває на спеціально призначеної для цього майданчику. При необхідності перемикання передачі, при зупинці і т.д., стопа лівої ноги повністю (з відривом п'яти від підлоги) переходить на педаль зчеплення і готується до роботи. Після закінчення роботи педаллю зчеплення стопа лівої ноги повинна повернутися назад на майданчик для відпочинку. Уникайте відомої помилки. Неприпустимо тримати ногу на зчепленні, коли найближчим часом робота педаль не передбачається!

Як тримати руль

Керуючи автомобілем, водієві доводиться виробляти руками численні маніпуляції, такі як: поворот рульового колеса, перемикання передач, включення і виключення покажчиків повороту, склоочисників, перемикання світла фар і багато іншого. Однак більшу частину часу руки водія знаходяться на кермовому колесі, про що і піде розмова в цьому розділі.

Кисті рук слід розмістити на кермовому колесі в положенні між "без п'ятнадцяти три" і "без десяти два". Для цього необхідно подумки розділити кермо навпіл - на верхню частину і нижню, тобто знайти горизонтальну вісь симетрії. На багатьох моделях автомобілів вісь симетрії збігається зі спицею рульового колеса. Якщо Ви покладете кисті рук трохи вище цієї осі, і злегка обійміть пальцями кермо, то це буде ідеальне положення рук. Коли водієві не потрібно перемикати різні важелі і клавіші, кисті рук повинні постійно перебувати в цьому положенні.

Ніколи не затискайте кермо "з побілінням кісточок" пальців. Є стара рекомендація: "Тримай кермо, як пташку. Сильно затиснеш - помре, слабо - відлетить!". Щоб здійснити правильне захоплення обода рульового колеса слід: распря- мить пальці кисті, покласти долоню на кермо, злегка в нього впертися і покрутити кистю. У якийсь момент долоню як би провалиться в ямку. Насправді, це обід керма зайняв призначене для нього місце у Вашій долоні. Після цього треба послабити напругу в пальцях і злегка обійняти ними рульове колесо.

Поширені помилки водіїв при розташуванні кистей рук на рульовому колесі, які негативно впливають на безпеку руху:
- Захоплення керма у верхньому секторі,
- Захоплення керма в нижньому секторі,
- Неправильний захоплення обода керма кистями рук,
- Захоплення керма зверху однією рукою.
Існують і інші помилки. Деякі водії постійно тримають праву руку на важелі перемикання передач, інші вивішує ліву руку у відкрите вікно і т.п. Врахуйте, помилки при розміщенні рук на кермі дуже швидко переростають в придбані шкідливі звички, які нерідко стають однією з причин аварії.

Важелі під рульовим колесом автомобіля

Важелі, які розташовані під рульовим колесом, можуть мати багатофункціональне призначення. Наприклад, важіль перемикання покажчиків повороту виконує так само функцію перемикача режиму світла фар. За допомогою правого важеля змінюються режими роботи склоочисника і омивача лобового скла. Головне правило роботи з цими рича- гами - всі маніпуляції слід проводити тільки пальцями, при цьому кисть руки повинна мати з ободом рульового колеса постійний контакт.

Світлові покажчики повороту, "поворотники"


Перед початком руху, зупинкою, перестроюванням на сусідню смугу та іншими маневрами водій зобов'язаний подати сигнал світловими покажчиками повороту у відповідну сторону. Техніка включення покажчиків не складна. Мізинцем, іншим зручним Вам пальцем або декількома пальцями, не відриваючи кисть лівої руки від керма, треба перевести перемикач покажчиків повороту вгору (вправо) або вниз (вліво).
По завершенні маневру водій зобов'язаний негайно вимкнути світлові покажчики повороту. На справному автомобілі при поверненні керма в положення прямолінійного руху покажчики повороту вимикаються автоматично, важіль перемикання покажчиків повороту сам по собі повертається в нейтральне положення. Проте відбувається це тільки в тому випадку, якщо кермо був повернутий на кут не менше 90 °. В іншому випадку, водій повинен вимкнути покажчики самостійно.

При включенні покажчиків повороту недозволено прибирати кисть руки з обода керма. Адже саме в цей момент з машиною може статися щось, що вимагатиме від водія максимального зусилля на кермовому колесі. Наприклад, утримати автомобіль на дорозі, якщо раптово лопнуло одне з його передніх коліс, як правило, однією рукою не вдається.
Вчіться спочатку правильно працювати важелем перемикача покажчиків повороту, інакше надалі помилка може перерости в згубну звичку.
Для тих хто плутає "праве" з "лівим"

Існують люди, яких об'єднує спільна для них проблема - вони плутають "праве" з "лівим". При роботі з Світлові покажчики поворотауказателямі повороту такі помилки неприпустимі! Дезінформація інших водіїв і пішоходів обертається найбільшими аваріями і, як правило, з участю в них самих дезінформаторів. Тим з вас, хто помічав за собою такий "грішок" пропонується вправа, яка дозволить вилікуватися від плутання сторін, принаймні, при включенні покажчиків повороту.
Обов'язково залишіть на кермі всю або хоча б частину долоні, дотягніться витягнутими пальцями до важеля перемикання покажчиків і затисніть його між пальцями. Потім, не відпускаючи важіль, покрутіть кермо трохи вправо-вліво. Хочете Ви того чи ні, покажчики будуть самі включатися саме в ту сторону, в яку треба.
Звичайно, рухаючись по реальній дорозі все це слід виконати подумки, і перемкнути важіль в потрібну сторону до початку роботи кермом. Однак при цьому абсолютно не треба знати, "направо" це або "наліво", найголовніше - покажчики будуть включені в "ту" сторону, куди Ви збираєтеся повертати.

Зупинка автомобіля

Після успішного початку руху автомобіля не заважає подумати про те, як його зупинити?! На майданчику Вам пропонується наступна послідовність дій:
1. * Натискаємо педаль зчеплення (для короткочасного відділення двигуна від ведучих коліс)
2. * Натискаємо педаль гальма (для плавного гальмування і зупинки)
3. Повністю зупиняємо машину
4. Переводимо важіль коробки передач в нейтральне положення (з метою довготривалого відключення двигуна від ведучих коліс)
5. Піднімаємо важіль стоянкового гальма (для утримання машини на місці від самовільного руху)
6. Відпускаємо педаль зчеплення (при цьому нічого не відбудеться, тому що двигун відділений від ведучих коліс нейтральний ної передачею)
7. Відпускаємо педаль гальма (від самовільного руху машина утримується стоянковим гальмом)
8. Вимикаємо двигун або залишаємо його працюючим, залежно від подальших планів.

При зупинці автомобіля на дорозі план дій буде трохи іншим. Враховуючи вимоги ПДР і принципи безпеки руху, Вам слід:
1. Включити покажчики повороту направо ** (щоб усі знали про Ваші наміри)
2. Кинути погляд у дзеркало або повернути голову назад (щоб дізнатися, чи можна зараз зупинятися, не заважаєте Ви ззаду йде машині)
3. Перебудуватися в крайнє праве *** положення на проїзній частині дороги
4. * Натиснути педаль зчеплення
5. * Натиснути педаль гальма
6. Повністю зупинити машину
7. Провести важіль коробки передач в нейтральне положення
8. Підняти важіль стоянкового гальма
9. Відпустити педаль зчеплення
10. Відпустити педаль гальма
11. Виключити покажчики повороту, якщо вони не вимкнулися автоматично
12. Заглушити двигун або залишити його працюючим, залежно від подальших планів.





______________
* На перших уроках з водіння автомобіля, при русі з невеликою швидкістю (не більше 20 - 30 км / год), краще використовувати ту послідовність зупинки, яка тут запропонована - спочатку натиснути педаль зчеплення, потім педаль гальма. Якщо поміняти ці два пункти місцями, то машина буде "смикатися", а мотор глухнути. Пізніше, коли Ви перейдете до вправ, що вимагають руху з середньою і великою швидкістю, послідовність цих дій треба буде обов'язково змінити - спочатку слід натискати педаль гальма, а коли швидкість руху знизиться майже до нуля, натискати педаль зчеплення. У міру набуття навичок водіння при русі з різними швидкостями Вам доведеться використовувати обидва варіанти дій залежно від конкретної ситуації.
** Або наліво, при зупинці на лівому боці дороги, коли це дозволено Правилами.
*** Або ліве, при зупинці на лівому боці дороги, коли це дозволено Правилами.

Рух праворуч на зелену стрілку

При русі направо на зелену стрілку, включену в додатковій секції одночасно з червоним сигналом світлофора, нерідко відбувається наїзд на машину, що стоїть попереду.

Причиною такої аварії є неправильний розподіл уваги водія під час повороту. Замість того, щоб контролювати ситуацію у напрямку свого руху недосвідчений водій занадто довго розглядає машину ліворуч, якою він повинен дати дорогу, і практично наосліп в'їжджає в зупинений перед ним автомобіль.
Для запобігання аналогічних аварій слід пам'ятати про те, що:
1. Водій завжди повинен дивитися в напрямку руху своєї машини,
2. Відводити погляд убік від напряму руху можна на термін не більше 1 секунди і тільки тоді, коли ситуація перед Вашою машиною в найближчі секунди гарантовано не зміниться.

Іншими словами при повороті направо в подібних ситуаціях слід утримуватися від бажання подивитися ліворуч доти, поки машина попереду не поверне, а Ваш автомобіль не наблизиться до уявної межі перетину проїжджої частини. У цей момент можна і потрібно кинути погляд наліво. Якщо машин зліва немає або вони є, але Ви не створите їм перешкод, то можете спокійно продовжити поворот. Ну а якщо машини є, і Ви їм явно перешкодите, потрібно зупинитися і чекати можливості для продовження повороту.

При повороті наліво на зелену стрілку в додатковій секції, включену одночасно з червоним сигналом світлофора, як правило, великих проблем не виникає. У той же час Вам слід постійно пам'ятати про те, що, повертаючи ліворуч, Ви завжди повинні поступатися дорогою транспорту, який рухається зі зустрічного напрямку прямо чи праворуч. Нерідко в цій ситуації для зустрічних машин включається зелена стрілка разом з основним червоним сигналом світлофора, яка дозвляє повернути праворуч, і перевага в цьому випадку буде на їхньому боці.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Залиште свій коментар